„MuMo“ sala: muziejus – mokyklai

Šiuolaikinis muziejus – moderni, atvira ir kūrybiška institucija, siūlanti išradingas edukacines programas, aktyvias veiklas, naudojanti įvairias kitas komunikacines strategijas siekiant pristatyti kultūros, istorijos, gamtos ir technikos paveldą. Puiki galimybė Lietuvos muziejams realizuoti šią misiją – dalyvavimas kasmet Vilniuje, „Litexpo“ parodų rūmuose vykstančioje mokyklų įrangos ir mokymo priemonių parodoje „Mokykla“.

Parodos lankytojus muziejai kviečia į „MuMo salą“ – šiuo projektu, kurio pavadinime užšifruotas šūkis „Muziejus – mokyklai“, pristatomos geriausios, įdomiausios Lietuvos muziejų edukacinės programos. Muziejai siekia padėti mokykloms įgyvendinti „Mokyklos be sienų“ koncepciją – ieškoti, kurti, atrasti, bendrauti neįprastoje aplinkoje ir neįprastais mokymosi būdais. „MuMo sala“, pirmą kartą pristatyta 2013 m., pripažinta vienu sėkmingiausių parodos projektų.

2013 m.: „MuMo saloje“ – 20 Lietuvos muziejų

Parodos „Mokykla 2013“ lankytojai, apsilankę „MuMo saloje“ susipažino su 20-ties Lietuvos muziejų edukacinėmis programomis. Edukacinėje klasėje kas valandą buvo pristatomas vis kitas edukacinis užsiėmimas, o greta veikusios kūrybinės dirbtuvės kvietė įsitraukti į aktyvią veiklą: nusilieti senovinę žvakę, paragauti stebuklingų žolelių viralų, sužinoti, kas bendro tarp chemijos ir virtuvės, įsigilinti į dailės paslaptis, išmokti megzti tinklus, kepti duoną, austi drobes, susipažinti ir su viduramžiais, ir su pokario Lietuvos partizanų naudotais ginklais.

Į „MuMo salą“ užsukusi Lietuvos Respublikos Prezidentė Dalia Grybauskaitė ypač susidomėjo Trakų istorijos muziejaus viduramžių karybai skirta programa ir Prienų krašto muziejaus parengta lino kelio programa. Prisėdusi prie staklių Prezidentė pati įaudė ataudą į staklėse apmestą trispalvę juostą.

„MuMo salos“ gidė Nika Puteikienė pastebėjo, kad šis projektas moksleiviams ir šeimoms suteikia unikalią galimybę – norint aplankyti visus muziejus, nereikia keliauti šimtus kilometrų, visus muziejus galima rasti parodoje.

Po muziejų salą lankytojus lydėjo smalsus lakūnas MuMo, kuris reprezentavo Lietuvos muziejų asociacijos rengiamą programą. „MuMo saloje“ veikė ir edukacinė Lietuvos jūrų muziejaus paroda „Kodėl laivas plaukia?“, kurios lankytojai sužinojo daug įdomių ir naudingų dalykų apie laivus.

2014 m.: „MuMo saloje“ – pažinimo kelionė

2014 m. parodoje „Mokykla“ dalyvavo beveik trys dešimtys muziejų. „MuMo sala“ išsiplėtė – šalia pagrindinės salos, kuriose veikė kūrybinės dirbtuvės, atsirado „MuMo Supersala“. Joje vyko edukaciniai užsiėmimai, skirti moksleiviams su specialiaisiais poreikiais – regos ar klausos negalia, buvo demonstruojama edukacinė taktilinė paroda, su kurios eksponatais susipažįstama taktiliniu – lytėjimo – būdu.

Specialiųjų poreikių moksleiviams surengti 5 užsiėmimai. Energetikos ir technikos muziejus kvietė į ekskursiją „Be žodžių“ ir pristatė videogidus gestų kalba, Gintaro muziejus mokė pojūčių pagalba pažinti gintarą, Laikrodžių muziejus turinčiuosius regos negalią supažindino su senoviniais laikrodžiais, Lietuvos liaudies buities muziejus mokė pirštais rasti skirtumus tarp įvairių etnografinių sodybų, o Raseinių krašto istorijos muziejus vaikams su regos negalia perteikė lietuvių literatūros klasiko Simono Stanevičiaus pasakas.

„MuMo Supersaloje“ vykusioje „Idėjų mugėje“ pristatyti geriausi Lietuvos muziejų edukaciniai užsiėmimai. Čia buvo galima susipažinti su edukacinės veiklos formų įvairove – nuo legendinės klaipėdietiškos virtuvės ar tarmių programos iki virtualaus žaidimo „Sovietinis inkubatorius“ pristatymo.

„MuMo saloje“ veikusiose „Kūrybinėse dirbtuvėse“ lankytojams buvo siūloma viską išbandyti, patirti, sukurti. Parodos dalyviai turėjo progos neįprastais būdais pažinti mus supančio pasaulio reiškinius, istoriją, meną, gamtą, kalbą, etnografiją, techniką, literatūrą ir muziką. Be to, kiekvienas išėjo su dovanomis, savo rankomis sukurtomis kūrybinėse dirbtuvėse.

Padedami edukatorių moksleiviai mokėsi pinti bučius ir gaminti valteles, keliavo „Didvyrių takais“ ir susipažino su Lietuvos – NATO misija Afganistane, galėjo pasijusti tikrais archeologais, mokėsi pinti juosteles pasitelkiant akmenukus, pasidabinę karališkais drabužiais keliavo į „Princesių salą“, susipažino su civilizacijos ištakomis – Kinija, Egiptu, Graikija, galėjo pasijusti magais ir kurti iliuzorinius vaizdinius bei pojūčius, susipažino su dailės paslaptimis, margino kraitines skrynias, liejo žvakes, gamino originalias seges-tulpes.

2015 m.: muziejai kvietė į atradimų pasaulį

Parodoje „Mokykla 2015“ dalyvavę 28 Lietuvos muziejai, susibūrę į 6 tematinius klasterius, pateikė jungtines edukacines programas. Šios programos buvo kruopščiai atrinktos pagal parodos tematiką: „Atradimų laboratorija“, „Mokytojo profesijos prestižas“ ir „Pilietiškumo alėja“.

Parodos Atradimų erdvėje muziejai pristatė veiklas, jungiančias gamtos mokslus, technologijas, meną ir istoriją. „Gamtos ir namų laboratorijoje“ lankytojai atliko eksperimentus su vandeniu, sužinojo apie vaistažolių ir gilių kavos naudą, susipažino su senoviškais matavimo būdais, žvejo gyvenimu, mokėsi gintarą atskirti nuo kitų medžiagų, galėjo nusilieti žvakę, paragauti grikinės „babkos“ ir pamuzikuoti.

„Istorijos ir meno laboratorija“ kvietė tapti archeologais, gaminti viduramžių kario šarvus, pasimatuoti lietuvių tautinius drabužius, susipažinti su muzikos instrumentais, senoviniais namų apyvokos daiktais ir įrankiais, pasigaminti medinių žaislų. Vyresniųjų klasių moksleiviai sužinojo apie mene naudojamus technikos išradimus, konstravo camera obscura modelį, kūrė literatūros kūrinių įkvėptas skulptūras, piešė „aklą“ piešinį ir kūrė garso takelį kino filmui.

„Kelionių laboratorija“ siūlė pakeliauti tarp žemės ir dangaus – susipažinti su kosmologija, arklių ganymo tradicijomis, įvairiais keliavimo būdais, susipažinti su XIX a. pab.–XX a. vid. naudotomis transporto priemonėmis, pabandyti pasigaminti jų modeliukus ar saulės laikrodį, nusivyti virvę ir pasikinkius vėją keliauti po burlaivių istoriją, išmokti rišti mazgus, nustatyti medžių amžių ir sužinoti, kodėl delfinai vadinami navigatoriais.

Parodoje veikusios mokytojo profesijos Prestižo erdvėje vyko edukacinis užsiėmimas „Mokykla vakar ir šiandien“. Be to, muziejai kartu su Istorine prezidentūra kvietė į „Pilietiškumo alėją“, kur moksleiviai susipažino su valstybės simboliais ir krašto istorija, dalyvavo orientacinėse varžybose ir netgi galėjo trumpam tapti slaptais agentais.

2016 m.: Atradimų laboratorijos

6-ojoje parodoje „Mokykla 2016“ dalyvavo 14 Lietuvos muziejų asociacijos jungiamų muziejų, kurie „Atradimų laboratorijose“.pristatė šiuolaikines mokymo tendencijas atitinkančias potyrimines veiklas.
Laboratorijoje „Gamtos ir meno simbiozė“ dalyvavo Palangos gintaro, Klaipėdos laikrodžių, Nacionalinio M. K. Čiurlionio dailės, Vytauto Kasiulio dailės, Žemaičių „Alka“ muziejai ir Nacionalinės dailės galerija. Nacionalinis muziejus Lietuvos Didžiosios Kunigaikštystės valdovų rūmai kartu su Vilniaus Žvėryno gimnazija organizavo veiklas laboratorijoje „Knygų sala“.

Laboratorijoje „Gamtos ir meno diagnostika ir gydymas“ darbavosi Lietuvos jūrų, Kauno T. Ivanausko zoologijos muziejai, Kauno tvirtovės VII fortas, Lietuvos dailės muziejaus Meno pažinimo centras.
„Matematikos laboratorijoje“ edukacines veiklas pristatė Trakų istorijos, Maironio lietuvių literatūros, Lietuvos švietimo istorijos muziejai ir Kauno tvirtovės VII fortas. Visi muziejai pristatė veiklas, jungiančias gamtos mokslus, technologijas, meną ir istoriją. Lietuvos muziejų asociacijos stende pristatyti vykdytų edukacinių projektų leidiniai ir Lietuvos muziejų edukacinių veiklų dalomoji vaizdinė ir tekstinė medžiaga. Šiuo stendu ypač domėjosi Lietuvos pedagogai.

2017 m.: Lietuvos muziejai kvietė kartu kurti „Gerą mokyklą“

Parodos „Mokykla 2017“ organizatorių pasiūlytą „Geros mokyklos“ temą Lietuvos muziejai aktualizavo, inovatyviai pristatydami įvairias edukacines veiklas, skirtas ikimokyklinio ir bendrojo ugdymo įstaigų bendruomenėms. Parodoje dalyvavo per 30 Lietuvos muziejų, kurie organizavo 11 naujausių edukacinių programų interaktyvių pristatymų-susitikimų. LMA stende pirmą kartą buvo surengta edukacinių priemonių paroda „Pažinti – tai patirti!“, kurioje lankytojai turėjo galimybę susipažinti su originaliomis Lietuvos muziejininkų sukurtomis edukacinių programų priemonėmis, padedančiomis meno, technikos, muzikos, gamtos, istorijos ir kt. sričių žinias įsisavinti aktyviai dalyvaujant, patiriant ir reflektuojant. Mugės svečiams pristatytas išsamus leidinys „Tapk Lietuvos muziejų edukacinių programų dalyviu“ ir interneto svetainė www.muziejuedukacija.lt, skirti muziejų edukacinėms veikloms aktualizuoti. Renginyje „MUZIEJUS MOKYKLAI? Edukacijos Lietuvos muziejuose tyrimų rezultatai“ pristatytas Lietuvos muziejų asociacijos inicijuotas Vaikų ir jaunimo kultūrinės edukacijos Lietuvos muziejuose būklės vertinimas ir rekomendacijos dėl jos gerinimo.
Lietuvos muziejų asociacija tikisi, kad muziejų parengtos veiklos parodoje paskatino švietimo bendruomenę kartu kurti gerą mokyklą.

 2019 m. Lietuvos muziejai kvietė APLANKYTI Lietuvos muziejus su KULTŪROS PASU!

Šiemetinis LMA stende susivienijusių muziejų tikslas – mokyklų bendruomenėms patraukliai ir suprantamai pristatyti kultūros paso programoje dalyvaujančius Lietuvos muziejus ir pačias populiariausias edukacines programas. Pagrindinius parodos lankytojus – moksleivius ir mokytojus – dvi dienas 35 Lietuvos muziejų atstovai kvietė susitikti individualiai, gilintis į turinį, tikslus, aiškintis visas sudominusio edukacinio užsiėmimo veiklas ar subtilybes. Jungtiniame stende LMA stende Kultūros paso edukacinius užsiėmimus pristatė: Alytaus kraštotyros muziejus, Gargždų krašto muziejaus filialas J. Gižo etnografinė sodyba, Kauno IX forto muziejus, Kelmės krašto muziejus, Lietuvos dailės muziejaus padaliniai: Palangos gintaro muziejus, Prano Domšaičio galerija, Laikrodžių muziejus, Lietuvos jūrų muziejus, Lietuvos liaudies buities muziejus, Lietuvos nacionalinis muziejus su padaliniais: Gedimino pilies bokštas, Senasis arsenalas, Naujasis arsenalas, Signatarų namai, Kazio Varnelio namai-muziejus, Vilniaus gyvybinės sienos bastėja, Jono Basanavičiaus gimtinė ir Lietuvos tautinio atgimimo ąžuolynas, Lietuvos švietimo istorijos muziejus, Lietuvos teatro, muzikos ir kino muziejus, Maironio lietuvių literatūros muziejus, Marijampolės kraštotyros muziejus, Molėtų krašto muziejus, Nacionalinis M. K. Čiurlionio dailės muziejus ir padaliniai: A. Žmuidzinavičiaus kūrinių ir rinkinių muziejus / Velnių muziejus, Istorinė Lietuvos Respublikos Prezidentūra, M. Žilinsko dailės galerija, Nacionalinis muziejus Lietuvos didžiosios kunigaikštystės valdovų rūmai, Panevėžio kraštotyros muziejus, Pasvalio krašto muziejus, Prienų krašto muziejus, Respublikinis Vaclovo Into akmenų muziejus, Šiaulių „Aušros“ muziejus, Trakų istorijos muziejus, Valstybinis Vilniaus Gaono žydų muziejus, Vytauto Didžiojo karo muziejus, Zanavykų muziejus ir naujausias jungtinės bendruomenės narys –MO muziejus.
Kultūrinėje parodos programoje Mažojoje klasėje pristatyta edukacinių programų platforma „Atrask savo kraštą muziejuje“. Tai – Lietuvos muziejų asociacijos (LMA) Švietimo sekcijos kuriama virtuali edukacinių programų/pamokų platforma, skirta nuotoliniam mokymuisi ir suteikianti  mokiniams galimybę  muziejinių vertybių pagalba gilinti bendrojo ugdymo metu įgyjamas kompetencijas.

Nuotraukos iš LMA archyvo

Galerija

Atviri. Artimi. Įkvepiantys

Bendradarbiaukime

+370 5 2790918 labadiena@museums.lt

Į viršų