„LIETUVOS
MUZIEJAI“ 2005 m.
Nr. 1–2 /
Rytai–Vakarai
NAUJI MUZIEJAI, EKSPOZICIJOS
-
Dominikonų vienuolyno koplyčioje − sakralinio meno ekspozicija
-
-
Irena SENULIENĖ
-
Trakų istorijos
muziejus
-
|
Restauruota
dominikonų vienuolyno koplyčia Pusiasalio pilies teritorijoje.
V. Neliubino nuotr.
|
- Šiandieninė Europa
neįsivaizduojama be kultūros, ilgus šimtmečius puoselėtos vienuolynuose.
Vienuoliai perrašinėdavo knygas, klausydavo išpažinčių, mokydavo,
patardavo dvasiniuose dalykuose. Iš vienuolynų po apylinkes dažnai
plisdavo agrokultūrinės naujovės, kulinariniai receptai ir medicinos
žinios. Vienuoliai buvo svarbiausi krikščioniškosios kultūros skleidėjai
ir Lietuvoje. Kaip misionierius Lietuvoje lankėsi dominikonų vienuolis
palaimintasis Vitas, dalyvavęs Mindaugo krikšto (1251) ir vainikavimo
(1253) apeigose. Jis 1254 m. buvo konsekruotas pirmuoju Lietuvos
vyskupu, tačiau dėl pagoniškos reakcijos 1255 m. turėjęs trauktis iš
Lietuvos. Iš Lietuvos išstumti dominikonai tvirtinosi Rusioje, su kurios
žemėmis jų misijos ir net konventai atsidurdavo Lietuvos valstybėje.
- Pamokslininkų arba
dominikonų ordinas įkurtas šv. Dominyko Guzmano 1215 m. Tulūzoje (Pietų
- Prancūzija).
Dominikonai buvo kontempliatyvus ir aktyvus ordinas. Jie pirmieji gavo
teisę be jokio leidimo visur sakyti pamokslus, klausyti išpažinčių, savo
kapinėse laidoti pasauliečius. Dominikonai buvo šv. Rožinio brolijos
steigėjai, Kryžiaus kelio stočių (Kalvarijų) pradininkai. Daugiausia
dominikonų vienuolynų įsteigta XVII a. 1647 m. įkurta Lietuvos
dominikonų šv. Angelo Sargo provincija, kurios būstinė buvo šv. Dvasios
bažnyčia Vilniuje.
|
Ekspozicijos
atidarymo metu. Iš kairės: Trakų parapijos bažnyčios monsinjoras
V. Rūkas ir Trakų istorijos muziejaus direktorius V. Poviliūnas.
L. Valužienės nuotr.
|
- Įkurdinti
dominikonų vienuolius Trakuose sumanė Trakų vaivada Marcijonas Oginskis.
Jo iniciatyva ir 1678 m. Seimo nutarimu buvo nuspręsta dominikonams
atiduoti Pusiasalio pilį. Kadangi nauji Trakų vaivados ir bajorai
priešinosi Seimo nutarimui, po ilgų susirašinėjimų dominikonai į pilį
buvo įleisti tik 1768 m., pasižadėję pastatyti Pusiasalio pilies
teritorijoje pastogę seimeliams, įrengti žemės ir pilies teismų aktams
laikyti archyvą. Pirmiausia dominikonai pilyje 1779 m. pradėjo statyti
mūrinę bažnyčią (projekto autorius nežinomas). Įvairiuose darbuose
minimos kelios pavardės asmenų, susijusių su bažnyčios statyba:
architektas A.Kosakovskis, dominikonas architektas A.Javorovskis bei
Vilniaus akademijos architektūros profesorius M.Knakfusas. 1812 m. karo
metu labai nukentėjo visi vienuolyno pastatai, ūkis suiro. Nebaigtos
statyti bažnyčios liekanos stovėjo iki 1822 m. Tuo metu vienuolyno
prioras buvo Liudvikas Glovickis iš Sokolkos, kiti 6 vienuoliai kilę iš
Žemaitijos. L.Glovickio rūpesčiu bažnyčios šoninės navos perstatytos į
bažnytėlę (dėl mažo tūrio dažnai vadinama koplyčia) ir vienuolyną.
Koplyčia, įrengta kairiojoje bažnyčios navoje, buvo 22 uolekčių ilgio ir
13 pločio, pašventinta 1822 m. rugpjūčio 4 dieną Šv. Mykolo Arkangelo
vardu. Koplyčioje buvo įrengti trys altoriai: didysis altorius –
medinis, o šoniniai altoriai iliuziškai tapyti ant sienų su Šv. Mykolo
Arkangelo, Šv. Vincento Ferariečio ir Švč. Mergelės Marijos paveikslais.
- Dešiniojoje
nebaigtos statyti bažnyčios navoje 1823 m. įrengtas dviaukštis dviejų
korpusų vienuolynas, kuriame buvo 11 celių, reflektorius, virtuvė ir
zakristija. Konvento dokumentuose užfiksuota, kad tada Trakuose gyveno
15 vienuolių. Prie vienuolyno veikė mokykla, kurioje dėstė teologijos
mokslų profesorius, vienuolyno vyresnysis Liudvikas Glovickis ir dar 7
tėvai dominikonai.
- Po 1863 m. sukilimo
prasidėjus represijoms, 1864 m. vasarą dominikonų vienuolynas buvo
uždarytas. Pretekstas − jame likę tik 3 vienuoliai. Jie buvo perkelti į
Paparčius. Uždarius vienuolyną, buvo uždaryta ir vienuolyno koplyčia. Po
uždarymo vienuolyno pastatai rekonstruoti, juose įsikūrė įvairios
įstaigos. Vienuolyno pastatuose carinės Rusijos metais buvo įsikūrusi
slaptoji policija, lenkų valdymo laikotarpiu – pasienio policija. 1944
m. sovietinė valdžia buvusio dominikonų vienuolyno patalpose įrengė NKVD
kalėjimą, vėlesniais sovietiniais metais čia buvo milicija, vietinis KGB
skyrius.
- 1990 metais iš
dalies restauruotose buvusio dominikonų vienuolyno patalpose įsikūrė
Trakų istorijos muziejaus administracija.
- Koplyčios
interjeras, labai nukentėjęs po vienuolyno uždarymo, baigtas restauruoti
2004 metais ir darniai papildė dar nebaigtą restauruoti vienuolyno
ansamblį. Koplyčioje restauruoti sieniniai altoriai, langus puošia
religinio siužeto vitražai, kuriuos sukūrė dailininkai Daina ir Artūras
Rimkevičiai. Po koplyčia yra restauruotas rūsys.
|
Vyskupo kasapanka.
XVI a. I p. Šiaurės
Italijos dirbtuvės. L. Valuzžienės nuotr. |
- Trakų istorijos
muziejus restauruotose patalpose įrengė sakralinio meno ekspoziciją,
kuri atidaryta 2005 metų birželio 10 d. Ekspozicijos pagrindu tapo
muziejaus rinkiniuose sukaupta gausi įvairių epochų bažnytinių indų,
relikvijorių, monstrancijų, kitų bažnyčios dekorui ir apeigoms naudojamų
liturginių reikmenų kolekcija. Seniausia iš bažnytinių indų
ekspozicijoje – taurė, datuojama 1633 m., pagaminta Vilniaus auksakalių
cecho meistro. Didelės meninės ir istorinės vertės vėlyvojo renesanso
epochos reprezentacinis baldas yra kasapanka (suolas-dėžė), sprendžiant
iš herbo, priklausęs vyskupui. Šio baldo ornamentinis dekoras ir jo
archajiškumas leidžia manyti, kad kasapanka pagaminta XVI a. I pusėje
Šiaurės Italijos dirbtuvėse. Šalia liturginių reikmenų eksponuojami
bažnyčių ir vienuolynų spaudai. Praeityje spaudai buvo gaminami
kruopščiai ir apgalvotai, kai kuriuos jų raižė auksakaliai bei
graveriai, kartais ir vienuoliai. Kai kada spaudo ikonografijoje
akcentuojamas vienuolyno įkūrėjas. Unikalus šiuo aspektu eksponatas –
Trakų dominikonų vienuolyno spaudas su vienuolijos įkūrėjo šv. Dominyko
atvaizdu, datuojamas 1709 metais. Koplyčios sienas puošia XIX a.
dailininkų šventųjų paveikslai, kuriuos maloniai paskolino Šiaulių
„Aušros“ muziejus.
- „Tikimės, kad
naujoji ekspozicija, įrengta dominikonų vienuolyno koplyčioje, taps
nauju visuomenės traukos objektu ir padės supažindinti lankytojus su
nepelnytai pamiršta Trakų Pusiasalio pilimi bei jos garbinga praeitimi“,
− viliasi Virgilijus Poviliūnas, Trakų istorijos muziejaus direktorius.
|